torsdag 5 februari 2009

Vilken värld...

Blir redigt förbannad varje gång jag blir påmind om vilken sinnessjuk värld vi lever i. Senaste äckliga exemplet är en uteliggare i USA som blev nersparkad på stan och låg medvetslös i nitton minuter innan någon brydde sig om att hjälpa honom. Nitton minuter. Vad är det med folk egentligen? Är det så förbaskat svårt att lyfta ett enda litet finger för våra medmänniskor?

Jag försöker (händer ju såklart att det misslyckas ibland) leva efter det simpla mottot
behandla andra som du själv vill bli behandlad
och jag tycker det är rätt najs. Tänk vilken värme det skulle finnas i världen om alla tog hand om varandra lite mer...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker precis likadant behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Dock tror jag inte att alla var hjärtlösa människor som inte brydde sig i videon, jag tror att flera helt enkelt inte såg honom ligga där.

Men bilisten var sorglig jag hoppas verkligen att denne inser att man borde finnas för andra också och inte bara gå efter parollen "Skit i andra och sköt dig själv" vilket flera verkar anamma sorgligt nog.

/Henry

Björn Granholm sa...

Jo, det har du rätt i, men det var ju inte så att han låg skymd på nåt sätt, så de allra flesta borde ju sett stackarn.

Kanske är många av oss så inne i vår egen värld att vi helt enkelt inte bryr oss i att se vad som händer runt omkring..

Anonym sa...

Jag blir sa arg! Det e klart att dom ser honom. Du ser att dom star precis berdvid honom, kollar ner pa honom o sen gar dar ifran!! TYycker det e sa hemskt! Jag onskar jag sag nan av dom manniskorna som va dar, ligga medvetlos o jag skulle fan i mig bara skita i dom!! se hur det kanns!

Margit25 sa...

Bara för att en människa eller andra personer gör ngt dumt behöver det inte betyda att man själv det ordet är en klichè behöver sjunka SÅ LÅGT!

Marcelo G. sa...

Folk i USA blir matade med orden terrorist, homeland security och andra ord för att skrämma dem.

Bästa sättet att kontrollera folk är med rädlsa och i Usa har de gjort det bra för de är inte rädda för sin egen regering utan för "terroristerna"

Min poäng:
Eftersom alla går omkring och är rädda så blir de mer och mer fokuserade på sitt eget bästa och sina närmaste och familj. Men alla utanför den kretsen skiter de i. Tyvärr är det konsekvensen av rädslan de blir intalade finns. För självklart är den ogrundad.

Detta ser man i Israel, ett land i konstant krig och rädsla. Säg mig om dom inte har samma mentalitet?

Anonym sa...

Jamen visst känner man sig manad att ingripa när det står ett helt gäng med ruffiga street-typer alldeles bredvid och ser hotfulla ut. De har redan slagit ner en luffare för en skitsak och skulle säkerligen inte tveka att även slå ner vem som helst som skulle ifrågasätta dem. Lätt att titta på en video och vara "medkännande" när man slipper gå där på en creepy trottoar i nåt skumt amerikanskt "hood". Om samma sak händer på Sergels Torg eller i Rosengård så skulle nog vilken "svenne" som helst försöka slinka undan så fort som möjligt...