torsdag 15 maj 2008

Resedagbok, Bangkok-resa (4) Lyx är najs!

P.J Watergate, Bangkok, ThailandFörresten, missa inte bilderna längst ner! (bilden ovan är tagen vid vandrarhemmet jag bodde första nätterna)

Om det lät som att jag hade det najs här i Bangkok första dagarna kan jag skvallra om att senaste dagarna varit ännu några klasser bättre! Mötte Emma på flygplatsen där vi stod och gojade ett bra tag. Jag var riktigt glad att se henne efter två dagar utan någon att riktigt lita på i denna enorma stad. Och hon såg ut att vara lika glad som jag var att jag var där också för den delen.

Efter säkert en halv minuts funderande kom vi fram till att lyxhotell kändes rätt trevligt, även om hostels har sin lilla charm. Och eftersom allt är så nära gratis man kan komma här borta så spelar det ingen roll för ekonomin heller! Vi hittade ett riktigt schysst hotell där kvaliteten kan sammanfattas med ett ord; Välkomstdrink. Världens lyxfrukost (bland annat kall mjölk, flingor och pannkakor) och ständigt uppassande personal är också det ett litet plus!

Igår hade vi en skönt slapp dag där vi mest spanade in några av de enorma malls som finns här, mest tid spenderade vi på MBK där jag bland annat köpte två par jeans (som jag till och med fick uppsydda) för sammanlagt hutlösa 280 kronor. Allt är så billigt här! Under eftermiddagen klippte vi oss på en fin frisörsalong och det går inte att jämföra med Sverige! Hårtvätten innan var mer en underbar massage än shamponering kan jag lova, man mår så bra hela tiden här!

Idag hastade vi iväg på en halvdagstur som började med att vi blev upphämtade av en guide och en privatchaufför. Vi kastades ut i den minst sagt spännande Bangkok-trafiken och åkte sedan ut på floden för en guidad tur genom bostadsområden, förbi fabriker, förbi små butiker och förbi munk-kloster. Förbi dyra, fina hus och förbi ruckel som man undrar hur de ens lyckas hålla över vattnet.

Vi stannade på en liten orm-farm för att se en spännande show med rätt dödliga ormar. Slutade med att jag fick en stor boaorm hängd runt halsen, ganska coolt tycker jag!

For sedan tillbaka till privatchaffisen och åkte vidare till en kostymbutik där de just nu syr upp två skjortor åt mig nästan gratis (320 kronor) och sedan levererar de till hotellet gratis saklart! Så snart kan jag skryta med att jag har uppsydda skjortor från samma ställe som Thailandska kungen och många andra framstående thailändare! Ja, justja, hela den här halvdagsturen ingick gratis i hotellkostnaden.

Vi har det så otroligt bra här och ännu bättre ska det bli! Återkommer med ännu mer att bli avis på!

1a bilden: En jättebudda, ca 10-15 m hög nånting, häftig!
2a bilden: Två nyklippta läckerbitar
3e bilden: Äter bläckfisk på MBK, slämmigt men mättande
4e bilden: Bangkok by night
5e bilden: Såhär bor de längs the river
6e bilden: Ingen vits att försöka slingra sig (hahaha...)


(Lokal tid ar 16.00)
[Editering i efterhand: Å, ä, ö fixat, några stavfel fixade, storlek på bilderna fixat]

2 kommentarer:

Anonym sa...

det låter som du har det grymmt bra!! Njut! :)

Anonym sa...

vad avundsjuk jag blir! sitter här hemma i kalla sverige med åtta plusgrader eller nåt..aja njut medan du kan =P