lördag 17 maj 2008

Resedagbok, Thailand-resa (5) åh, härliga land

Golden Westhouse, Cha-Am, Thailand
Ju mer man ser av detta otroliga land och ju mer man träffar dessa fantastiska människor, desto mer förälskad blir jag i Thailand. Lite skitigt på en del ställen, lite hetsigt här och där, skabbiga hundar som traskar lite som de vill över gatorna och stackars barn som med böjda huvuden tigger ihop några bath till mat för dagen, men det går ändå inte att låta bli att älska landet, det finns så mycket värme här (inte bara i luften). Känns konstigt att jag åker hem om bara några dagar, känns som jag kom hit igår och det känns som att jag varit här i en evighet. Jag blir inte klok på det, men jag tycker om det.

I förrgår kväll kände vi oss lite halvsega och bestämde oss för att gå på bio. First Class bio. För 140 kronor fick vi (läs och bli avis) välkomstdrink, te, läsk, lite buffémat och popcorn. Allt gratis såklart. Och under filmen satt vi i stoora, sköna Elstyrda stolar! Bio i Sverige kommer aldrig kännas bra igen.

Igår var vi och spanade in Grand Palace och Wat Pho och det är helt ofattbart vilket handarbete som är nerlagt, vilka detaljer som finns! Och så mycket att se och uppleva här. Underbart.

Imorse åkte vi taxi till Cha-Am, en liten stad med trevliga strander, där jag kommer spendera sista dagarna innan det blir tillbakaresa till flygplatsen på måndag eftermiddag. Här hittade vi ett trevligt hotell med en rätt rolig fransman som ägare. Och som vanligt kostar det inget alls nästan. Nu ikväll åkte vi buss till Hua-Hin (som ligger ett par mil söderut härifrån) där vi åt riktigt gott och lyxigt, för att sedan promenera runt på en mysig night market. Shoppade även loss på några fina t-shirts för ungefär trettio kronor styck. Sa jag att det är billigt här?

28,8 grader stod det på termometern vid 18-tiden här, förresten. Dags att kila vidare igen, ses snart i snöiga Sverige, om jag inte "missar" planet.

[Editering i efterhand: Lagt till några prickar och ringar över vissa bokstäver]

Inga kommentarer: