tisdag 11 november 2008

Veckans vänliga

Du vet, ibland får man en vision som man inte kan släppa. Ibland gör man inget åt den, ibland ser man till att det blir gjort. Den här gången ser jag till att visionen blir verklighet. Jag vet, det låter som att jag har hittat en lösning mot finanskrisen eller ett botemedel mot den globala uppvärmningen. Det har jag ju också gjort, men de idéerna är hemliga tills alla patent är skrivna (finns det nån stackare som inte förstår att jag skojjar, skriv och klaga på min humor).

Nej, till saken. Jag tycker att det är bra att tänka på andra människor, att hjälpa den som behöver hjälp, att finnas där om någon behöver det. Jag tycker också att det är viktigt att uppmuntra till goda gärningar och jag tror att det är lättare att vara snäll när man får någon respons för det. Därför startar jag Veckans vänliga som en liten egen sektion här på bloggen. Tanken är att dedikera ett blogginlägg i veckan (söndagkvällen passar ju bra) till det här ändamålet, där jag och du som läser delar med oss av några snälla saker vi gjort mot våra medmänniskor under veckan.

Det får självklart var stordåd, men jag tycker små gärningar är lika viktiga. Exempel på vad alla vi vardagshjältar kan göra är att prata med ensamma tanten på bussen eller kanske att ge pengar till stackars uteliggaren på stan. Det räknas givetvis lika mycket om du är snäll mot bästa vännen som om du är snäll mot någon du aldrig träffat tidigare.

Dina vänligheter kan du lämna som kommentar i det här inlägget så sammanställer jag det på söndag kväll. Jag tror det blir lagom att skriva ner en eller ett par vänligheter på ett ungefär, men gör gärna fler snälla saker än det! Har någon varit extra snäll mot dig får du jättegärna berätta om det också! Veckans vänliga får även en egen liten spalt i högerhörnet, så du alltid enkelt kan hitta dit. Tänk förresten på att du får vara hur anonym du vill och kom ihåg att kanske skippa vissa känsliga detaljer.

Så ut och sprid glädje och kärlek (och kom också hit och läs mina andra blogginlägg emellanåt såklart)!

5 kommentarer:

Signerat Jens sa...

Hej Björn.

Istället för att renovera mitt eget hus har jag lagt ett antal timmar på att fräscha upp duschen hos en kompis. Vi tog bort de gamla duschväggarna och satte upp ett draperi istället. När jag ändå höll på så reparerades torkställningen, eluttag skruvades fast i väggen och lita annat småpyssel. Ska få en lunch som tack!

Anonym sa...

Hej där!

Min vänliga lille tjänst gick till min kompis Jessica. Hjälpt hon att hinna ikapp allt hon missat i skolan pga av inte så bra mående. Kanske ingen stor tjänst men att se hon glad igen, kunde nog inte bli bättre! :)Man måste ju ställa upp för sina me dmänniskor, man vet aldrig när man behöver en tjänst.

Björn Granholm sa...

Härligt Jens, låter som du gjort en vän riktigt tjänst där :) Är inte så självklart att man ställer upp och hjälper varandra med sånt alla gånger egentligen (tror jag), men det behövs!
Ida, fantastiskt av dig tycker jag! Det enda som jag inte håller med om är att du tycker att det kanske inte var en stor tjänst, jag är övertygad om att det var guld värt för henne!
Toppen hörni, fortsätt så! Och alla andra, jag vill höra hur goa ni är! :)

Signerat Jens sa...

Av anledning har jag fjäskat idag: Var snäll med migrän-Björn och gav bort en skiva med en massa bra musik... Man vill ju ligga bra till både här & där ;)

Anonym sa...

Har du hittat en livskamrat björn? Margit.