onsdag 23 april 2008

Ledig dag, trevlig dag

Idag var en väldigt bra dag att vara ledig på. Solen och värmen framkallar som alltid en hel del motivation och energi hos mig. Tog visserligen en ganska lång sovmorgon, men det får man vara värd någon gång ibland tycker jag. Gjorde en smarrig pastasås med bacon till lunch, för att ladda upp ordentligt inför en av dagens höjdpunkter.

Framåt eftermiddagen snörade jag på mig joggingskorna, pluggade in mobil/mp3/träningsassistanten och gav mig sedan ut på en otroligt skön springtur. Lugnt tempo till sportfältet som uppvärmning och efter det dryg-tempo på den tvåkilometersrunda som jag mätt upp. 9 min och 30 sek är maxtiden på fystesterna inför polishögskolan, idag sprang jag, rätt kasst tränad efter att ha varit krasslig ett par veckor, på 9 minuter och 20 sekunder. Med andra ord känns det bra, men jag ska pressa ner den tiden ordentligt innan det är dags!


Saknade några ingredienser inför kvällens matlagning, så jag tog en liten promenad till tempo. Fantastiskt att det äntligen går att vistas ute i bara t-shirt (och byxor såklart, annars hade det nog blivit lite pinsamt), vilket bra humör våren får mig på! Efter det var det dags för höjdpunkt nummer två, att trolla ihop en drös ingredienser till ett kulinariskt mästerverk. Wokad lövbiff med wokgrönsaker och nudlar, en av mina favoriter. Lika gott som alltid!

Blir mer och mer störd ju mer jag läser om OS-hysterin. Jag tror inte att en bojkott löser någonting, det går alldeles för mycket ut över atleterna från all världens hörn. Däremot tycker jag att det definitivt är på sin plats att ifrågasätta beslutet att över huvud taget lägga OS till just Kina, lite väl ogenomtänkt för min smak. När sedan folk som försöker demonstrera i demokratiska länder får skiten funderar jag över vart det gått fel. Att Kina hotar med att skjuta de som tar sig förbi avspärrningarna på Mount Everest är ju inte så överraskande, men hur kan resten av världen acceptera det? Spännande att se vad som händer i Australien.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ojj den maten såg smarrig ut! Måste man få smaka någon gång =) Du är ju hur snabb som helst, vilken bra kondis alltså! Här sitter man själv och trycker i sig lite flingor, får ju nästan lite dåligt samvete! Jobba på Björn! :D

Anonym sa...

Hej!
Det är väl Nepal som hotar med att skjuta de som tar sig förbi... inte Kina. SVD skrivt rätt den här gången (även det är många som gillar Alexandra Hernadi).
Hur kan laga sån mat ? Ser gott ut.

Björn Granholm sa...

Maten var riktigt fräsch, lite övning är det enda som krävs, sen är det en walk in the park!

Anna, som jag förstod det så var det Kina som gjorde de påtryckningarna om att skjuta, men jag kan ha missat nån poäng. I vilket fall som helst är det så urbota dumt att jag nyser inombords, har så svårt att förstå att man inte vill behandla alla människor med likvärdig respekt...

Anonym sa...

SvD förvränger sina artiklar, så det är inte så konstigt att du uppfattar det som om Kina uppmanar Nepal till att skjuta.

Det som dock skett - om du kollar källorna till artikeln i utländsk media - är att Nepalsk polis har TILLSTÅND att skjuta, ifall någon tar sig över deras avspärrningar.

Här handlar det om avspärrningar för att inte skapa mer våld. Sådant händer över hela världen, även i Sverige.

Det är bra att Kina och Nepal tar till dessa åtgärder. Den etniska rensning som organiserat utfördes av tibetaner under mars var vidrig. Att bränna barn till döds är fasansfullt. Så att Kina och Nepal ser till att liknande upplopp inte sker från tibetanernas sida är bra och ser till att mer våld inte sker.

Anonym sa...

Undrar om jag klarar att springa två kilometer på 9,30 min? I så fall hinner jag springa ifrån en polis, hälsar "tjuven". Jag ska testa någon dag i veckan, återkommer med resultatet.

Björn Granholm sa...

Anonym, väntar ivrigt på resultatet! Varför inte ta en springtävling nån dag, så ser vi hur det ligger till? =)

Margit25 sa...

Vad menar du med australien? De hade os 2000 nånting och jag var där 2002 2006 och 2007. Margit.